Yinyoga er helt konkret en yogaform, hvor du holder et stræk/er i en stilling i mindst/omtrent 3 minutter ad gangen. Ofte længere tid. Det er helst med lukkede øjne, så du bedre mærker, hvad der sker i kroppen.

Nogle stillinger føles lidt anstrengende, mens du i andre stillinger måske undrer dig over, hvor det overhovedet skal mærkes.

Det er bindevævet, vi arbejder med. Bindevæv skal have tid for at kunne give sig, og det går nemmere, når du slapper af. Derfor er det en forholdsvis passiv yogaform. Du behøver ikke at have decideret træningstøj på, men gerne noget som er elastisk og måske også lidt lunt. Undervejs i en yinyogaklasse kan kropstemperaturen falde en smule, og det er virkelig svært at slappe af, når man fryser.

Yinyoga er også meridianer. Hvis du stresset, lider af angst, hormonelt udfordret og videre i den dur, kan du ved hjælp af yinyogaen bringe mere balance ind, så du ikke bliver helt så overvældet af dine følelser. Meridianbaner bruges i kinesisk medicin, og det er for eksempel langs dem, akupunktøren stikker sine nåle ind.

Yinyoga bruger endvidere meditation og vejrtrækningsøvelser, som også er en del af yogapakken. Ligesom Namasté – den er jeg stadig ved at smage på. “Jeg bøjer mig for dig” betyder det. Den ligger ikke helt lige til for mig endnu. Jeg forsøger at gøre den mere mig. Måske mere vestjysk;-)

Meget kort beskrivelse af yinyogaen, jeg fortæller mere undervejs i klasserne.

Jeg laver indimellem pop-up yoga, og ellers vil det være forløb, du kan tilmelde dig. Det vil komme på forsiden her og på facebook, når der er forløb at tilmelde sig.