Dybdegående, velgørende helkropsmassage.

Alene tanken om massage kan få skuldrene til at falde ned på plads.

dyb, velgørende helkropsmassage hos Anja Opstrup
Billeder er taknemmelige. Massage kan virkelig se indbydende og afslappende ud.
Men behandling her skulle også gerne give dig netop det – afslapning, velvære og følelsen af, at det arbejder dybt i dine muskler.

Du skal afsætte en time. I løbet af den tid kommer jeg igennem nogenlunde hele din krops bagside. Helkropsmassage… Ret tiltalende… Du behøver ikke at have ondt nogen steder.

Det vil være din tid, dit åndehul.

Ved at sætte en time af opnås en god ro i kroppen. En ro, der giver en fornemmelse af velvære. Et velvære, der giver en fornemmelse af overskud. Et overskud, der gavner dig og flyder videre ud til dine omgivelser. Kom som du er.

Der sker flere ting igennem massage: –

Massage får dig til at slappe af

Massage reducerer stress

Massage afgifter kroppen

Massage giver mere energi

Massage får blodtrykket til at falde

Drik gerne en del vand efter behandlingen. Din krop kan have brug for hjælp til at udskille affaldsstofferne, der bliver frigivet undervejs.

Hvis du ikke er vant til at få massage og er meget spændt i musklerne, kan du godt opleve at blive øm i musklerne de efterfølgende dage (en dags tid eller to. Hvis du er rigtig “heldig”, mærker du det også på tredjedagen, men så vil udgangspunktet som regel også have været derefter.)
Det er ikke noget, du behøver at være bekymret over. Det er “træningsømhed”, ligesom første fodbold- eller gymnastiktræning efter en lang vinter/sommerpause. Allerede ved anden behandling vil det føles og være anderledes og bedre.

Der er mange flere gode effekter ved massage. Har du lyst til at læse mere om massage, og hvad der fysiologisk sker i kroppen, så fortsæt videre ned ad siden her.

Bare en sidste ting, nu vi er ved velvære. Forestil dig hvordan det vil være at give slip og slappe af og nyde i dobbelt så lang tid… Kombinér behandlingsformerne som du vil og få 200 kr. i rabat på en dobbelttid (fordi jeg som behandler selv elsker at lave de lange behandlingssessioner).
Og husk, når du ligger der og flyder helt hen, så var der noget med, når du er glad, er alle glade.


Massagen og dens fysiologiske indvirkning på din krop:

Uh, der sker mange ting undervejs i kroppen, når den bliver masseret.

For det første stimuleres følesansen. Følesansen er en del af vor kropsbevidsthed. Når følesanserne i et område stimuleres, giver de besked til hjernen, og derved “opdager” hjernen, at området eksisterer. Hjernen giver så videre besked til blodkarrene i området om at åbne sig, hvorved blodet får nemmere ved at flyde til og fra området.
Frisk blod medbringer ilt og næringsstoffer, og det brugte blod/væske flyder afsted med affaldsstofferne. Når affaldsstofferne lettere kan afskibes, mindskes syreophobninger (dvs. mindre risiko for krampe, at musklerne syrer til, trætte muskler med videre).

For det andet virker massage stressreducerende, og får puls og blodtrykket til at dale. Dette sker blandt andet takket være hormonet Oxytocin. Oxytocin udskilles ved massage/berøring og drøner lige ind i centralnervesystemet. Oxytocin er et antistresshormon.
Jeg har fundet en side, der fint fortæller om hormonets virkninger, og også hvordan det aktiveres. I stedet for at kopiere teksten herind (det bryder sig Google overhovedet ikke om), linker jeg til siden lige her🙂

For det tredje: Massage nedsætter muskeltonus, dvs. spændingen i musklerne. Det får kroppens forsvarsmekanismer til at give lidt slip, så kroppen ikke behøver at stå klar til kamp -eller flugt-, og derfor skal den ikke producere stresshormoner. Stresshormoner er med til at presse cellerne til at være klar til at præstere deres yderste.
I stedet kan fordøjelsen få lov at arbejde. Og immunforsvaret kan passe sit arbejde og i den forbindelse også styrke ophelingen de steder, kroppen har behov for det.

For det fjerde… Nogle bemærker, de får mere energi af at blive masseret. Musklers arbejde er at konstant trække sig sammen og strække sig, hvorved de skubber væske/blod videre i systemet.
Hvis musklerne er stive eller anspændte, fungerer de ikke optimalt, og der sker derfor heller ikke den store blodgennemstrømning.
Der går massagen ind og skubber og ælter, til vævet smelter og blodet ruller;-) Altså blodgennemstrømningen øges, varmen breder sig i området (ofte bliver huden helt rød at se på), og musklerne slapper af og arbejder nemmere. Altsammen gør, at musklerne/kroppen ikke føles så tung og træt men i stedet energisk og let.

Og det der med “træningsømheden” efter en god gang massage. – Når der masseres i stive og spændte muskler, laves der bittesmå overrivninger af muskelfibrene. Når dette sker, sætter kroppen gang i en ophelingsproces (åbner mere op for blodkarrene, det giver bedre cirkulation af blod/væske/ilt/næringsstoffer/affaldsstoffer), som bygger fibrene stærkere op, så de kan holde til den nye belastning.
Præcis det samme der sker, når du øger din træning.